مقدمه ی کتاب "قانون اساسی و منشور مدیریت حکومت علوی" نوشته رضا تقی آبادی به قلم استاد ارجمند آیت الل
آرمان اندیشه

«بسم‌الله الرحمن الرحيم»

«و صلي‌الله علي محمد و آله‌الطاهرين»

حديث شريف ثقلين مورد اتفاق شيعه و اهل سنت است و اگر بنا باشد حديثي در ميان فريقين به عنوان حديث متواتر شناخته شود، حديث ثقلين در عالي‌ترين مرتبه بوده و تمامي معيارهاي تواتر قطعي را داراست. اين حديث شريف، شناسنامه جامع و كامل اهل‌البيت (علیه‌السلام) را بيان مي‌دارد و همراهي و همگامي قرآن و غدير، قرآن و عترت، قرآن ناطق و قرآن صامت را تا قيام قيامت و تا ملاقات حضرت رب‌العالمين(جل و اعلي) تبيين مي‌فرمايد.

آري! جامعيت اين حديث مبارك و دوام و استمرار آن تا لقاء حضرت حق بر كسي پوشيده نيست.

مهم‌ترين درس اين حديث، ملازمه دو ركن موصوف به مثابه دو روي يك سكه بودن قرآن مبين و اهل البيت طاهرين(علیه‌السلام) است و اينكه هر يك نشان‌دهنده ديگري و مبين و مؤيد و مقوم ديگري است.

هر يك از اين دو مؤلفه، ابعاد گوناگون سياسي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي، فقهي و علمي، و معرفتي و اخلاقي و تربيتي، داشته و اسوه حسنه و الگوي جامع و كامل و مظهر اسماء حسناي الهي و صفات علياي رباني مي‌باشند.

اين حديث نوراني پرده از روي اين حقيقت بر مي‌دارد كه:

«و فيهم كرائم القرآن و هم كنوز الرحمن».

اين امر بيانگر عصمت، جاودانگي و همراهي اهل بيت(علیه‌السلام) با قرآن است و اين‌كه در حقيقت اين دو، يك روح هستند در دو بدن؛ مطّهرون هستند كه حقايق قرآن را آن‌چنان كه بايسته و شايسته است درك نموده و در مقام عمل و پياده كردن، بهترين و كامل‌ترين مجريان و تربيت يافتگان قرآن كريم‌اند كه:

«كان خلقه‌القرآن».

آري! مصداق اَتَم«انّما يريدالله ليذهب عنكم‌الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً» هم اين بزرگوارانند.

ايشان عين‌الله الناظره و يدالله الباسطه و اذن‌الله السامعه و اوعيه؛ علم‌الله و معرفه‌الله‌اند، كه سلاله پاك ايشان عدل ممثل و فضيلت مشتهر و منجي منتظر است چنانچه فرموده‌اند:

«بيمنه رزق الوراء و بوجوده ثبتت‌الأرض و السماء»

وجود مبارك حضرت امام الموحدين، امير‌المؤمنين، علي(عليه‌السلام) در عرصه‌هاي علم و عمل و در سيره و سخن و در مسؤوليت اداره جامعه اسلامي و در سنگرهاي گوناگون هدايت امت، مصداق اعلاء و مظهر اجلاي حديث شريف ثقلين و باب مدينه علم « و اذن واعيه و من عنده علم‌الكتاب» است و پس از استاد بزرگ او، حضرت رسول اكرم، محمد‌بن عبدالله(صلی‌الله علیه و آله و سلم) تاريخ بشريت همچون او به خود نديده و نخواهد ديد.

ای علی که جمله عقل و دیده ای                      شمه ای واگو از آنچه دیده ای

او كه كلامش «فوق كلام المخلوق و دون كلام‌الخالق» است و انسان كامل و اسوه حسنه و انسان طراز آفرنش است.

«متحيرم چه گويم شه ملك لافتي را»

توفيق اُنس با سخنان گهربار و سيره درس‌آموز و انسان‌ساز آن بزرگوار‌، درس ارزشمندي است كه مايه سعادت دنيا و آخرت و آرامش جان و خرد و فرد و جامعه خواهد شد حتي اگر:

«آب دريا را اگر نتوان كشيد                      هم به‌قدر تشنگي بايد چشيد»

خوشبختانه به بركت انقلاب اسلامي، زمينه‌ها و بسترها براي بهره‌برداري هر چه بيشتر از مكتب انسان‌ساز آن بزرگوار فراهم شده و سرچشمه جوشان معرف علوي و ولوي جان جامعه اسلامي را صيقل داده و روح انسان را به ملاء اعلي گره زده و او را با افق‌هاي بالا و والا گره مي‌زند، تا جامعه‌اي مشحون از عدالت و فضيلت و حقيقت ساخته و حيات طيبه، ذيّ معقول و مطلوب را به ارمغان آورد.

اكنون به توفيق الهي برادر عزيز و دلسوز آقاي رضا تقي‌آبادي(سلمه‌الله) فرصت يافته تا برداشت‌هاي خود را در زمينه نامه و فرمان مالك اشتر و ديگر سخنان آن حضرت تحت عنوان "قانون اساسي و منشور مديريت حكومت علوي(علیه‌السلام)" براي علاقمندان به رشته تحرير در آورد و در اختيار دوستان سيره و سلوك آن امير علم و عمل و خرد و ايمان قرار دهد.

اميد آنكه براي ارباب ادب مفيد و چراغ راه باشد و جامعه اسلامي ما با نظام بديع مردم سالاري ديني خود بتواند راهي را براي عملياتي نمودن اين آموزه‌هاي سترگ و روشن هموار سازد. انشاءالله

توفيق نويسنده جوان و با انگيزه را از خداوند منّان مسألت مي‌نمايم.

 

ملتمس دعاي خير

                                                                      درّي نجف‌آبادي



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1395برچسب:, :: 17:35 :: توسط : متفکر

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان آرمان اندیشه و آدرس armaneandisheh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: